10 tips voor mentale veerkracht in moeilijke tijden

10 principes voor mentale veerkracht in moeilijke tijden

Mensen vragen mij regelmatig hoe ik zo positief in het leven kan staan. Hoe ik zo makkelijk om kan gaan met obstakels en hoe ik zoveel energie kan hebben altijd. Voor mij is dit inmiddels heel gewoon geworden maar dat is echt niet altijd zo geweest. Nu het land voor de 3de keer op slot moet, ben ik toch maar eens gaan zitten om te proberen te vangen hoe ik dit doe. Ik kan hier een compleet boekwerk over schrijven maar ik heb hier beneden de 10 belangrijkste principes kort uitgeschreven die ik in mijn dagelijkse leven toepas.

 

 

Ik hoop oprecht dat je ze op je eigen leven kan leggen en dat ze je de rust en ruimte kunnen bieden die je zoekt. Ik heb er jaren over gedaan deze principes erin te trainen en ik oefen dat nog steeds iedere dag. De mind is net een spier, die je moet trainen om hem fit en sterk te houden. Dus dit is een chronisch ontwikkelingsproces dat eigenlijk zou moeten duren zolang als je hart klopt. Gebruik je je mind niet, word je gewoon weer slaaf van dat ding, zoals de natuur bedoelt heeft, gedreven door lusten, driften en angsten.

 

  1. Verwachtingen
  2. Accepteren
  3. Invloed uitoefenen
  4. Vertragen / focussen
  5. Emoties
  6. Omdenken
  7. Verantwoordelijkheid
  8. Purpose & Levenslust
  9. Keuzes maken
  10. Perspectief

Verwachtingen

Verwachtingen zorgen altijd dat er een soort van magisch denken ontstaat dat er iets gaat plaatsvinden. Je bouwt alles daar bovenop en als het dan niet gebeurt dan zijn mensen vaak helemaal verontwaardigd en verslagen. Dan is het leven ineens niet meer eerlijk. 

Verrassing! Helaas is het leven niet eerlijk. Misschien word je in Afrika geboren en moet je de hele dag met kannen water sjouwen, zonder dat je wat te eten krijgt, of misschien ben je in Nederland geboren waar de grootste zorg die je hebt de batterij van je telefoon is. Het is gewoon zo. 

 

Het is wat het is. We zijn allemaal gewoon mieren op deze aardkloot die bezig zijn met overleven. En er is echt geen hogere macht die sommigen van ons het bewust moeilijker maakt. Life’s not fair. Je krijgt net zoals bij poker gewoon een stel kaarten. Soms fijn, soms ellende. Maar helaas kun je in dit leven niet passen. Je moet er het beste van maken. So deal with it!

 

En? Hoe voelt dat nu je verwachtingen weg zijn? Als je nergens meer iets van verwacht dan valt alles alleen maar mee. En dat voelt heerlijk. Probeer het maar eens.  Verwachten dat er dit jaar geen lockdown komt is bijna hetzelfde als hopen dat het niet gaat regenen, terwijl je in Nederland woont. Dan is teleurstelling gegarandeerd. 

Accepteren

Kijk of je er invloed op hebt. Zo niet, accepteer dan dat het er is. Het heeft geen enkel nut om boos te zijn op de regen. Geen enkele emotie zorgt ervoor dat het ineens droog wordt. Behalve dat het mega energie kost om verontwaardigd te zijn dat het regent, heb je ook nog echt een kutdag. Dus accepteer de regen en laat het los. Focus op waar je wel controle op hebt.

 
Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan in deze tijden. Maar dat komt vooral omdat er veel weerstand achter zit. Want Corona veroorzaakt een pandemie en overheden worden gedwongen maatregelen te treffen die vervolgens weer het volk beïnvloeden. Dus voor veel mensen is het lastig om de verandering te accepteren.

 
Drop de weerstand als het buiten je bereik ligt, want alleen als je het gaat accepteren en kunt loslaten, kun je gaan kijken naar mogelijkheden. Slechte emoties maken je compleet blind voor de kansen die verscholen zitten in de obstakels die voor je liggen.

Accepteren om mentale veerkracht te verbeteren

Invloed uitoefenen

Dit ding dat voor je ligt, dit issue, dit obstakel, dit frustrerende, ongelukkige, onverwachte probleem dat je ervan weerhoudt te doen wat je eigenlijk wilde doen. Dit ding wat je eng vindt of stiekem had gehoopt dat nooit zou gebeuren. Wat ga je eraan doen? Wat denk je dat andere mensen zouden doen? Precies. Waarschijnlijk hetzelfde als dat je altijd al gedaan hebt. Niets! 

 

ant laten we eerlijk zijn. De meesten van ons raken verlamd. En wat onze individuele doelstellingen ook waren, de meeste mensen zitten bevroren in het aanzien van al die onmogelijke obstakels die voor hun liggen. We wensen dat het niet zo is, maar het is wel zo. Alle obstakels zijn voor ons persoontje uniek, maar de reacties die ze uitlokken zijn hetzelfde. Angst, frustratie, verwarring, hulpeloosheid, depressie, boosheid. 

 

Je weet wat je wil doen maar het voelt alsof een of andere onzichtbare vijand je opgesloten heeft zodat je niet verder kan. Je wilt ergens naar toe maar iets blokkeert steevast je pad. Alsof het je achtervolgt om je te dwarsbomen, welke beweging je ook maakt. Je hebt net genoeg ruimte om te bewegen. 

 

Net genoeg om te voelen dat het jouw schuld is dat je niet door kunt zetten, juist net als je weer een beetje momentum aan het opbouwen bent. We zijn ontevreden over ons werk, onze relaties en over onze plek in de wereld, maar er staat ALTIJD wat in de weg. Dus we doen niets. 

 

We geven onze bazen de schuld, de economie, Corona, onze exen, Rutte & de Jonge of gewoon andere mensen. Of we schrijven onszelf af als mislukkelingen of onze doelstellingen als onmogelijk.Terwijl er eigenlijk maar éen ding echt het probleem is. Onze houding en onze benadering.

 

Er zijn duizenden verhalen over succes maar niemand heeft ons ooit echt iets geleerd over hoe je kunt dealen met problemen.

 

Wat nu als het stiekem helemaal niet zo erg is als het lijkt? Wat nu als iedere uitdaging erin verstopt of erin geïntegreerd stiekem allerlei voordelen en kansen zitten? Voordelen die alleen voor jou van toepassing zijn.

Kijk rustig waar je wel invloed op hebt. In geval van regen kun je bijvoorbeeld een paraplu pakken, of een regenpak of laatst in zuid-Limburg zelfs een surfplank. 

 

In ieder obstakel zitten eindeloze mogelijkheden en kansen verstopt, als je maar goed genoeg kijkt. Kansen die je vaak ineens grandioos voorwaarts helpen. Je hoeft alleen maar een andere bril op te zetten en écht écht écht te kijken. 

Vertragen / focussen

Vertraag en focus hard genoeg om het verschil te zien tussen die dingen waar je geen controle op hebt (accepteren) en dingen waar je wel controle op hebt (invloed uitoefenen). Dat vereist wel een beetje wijsheid en training maar zodra je ze gaat zien wordt je leven ineens een heel stuk lichter. Vertragen zorgt ervoor dat je overzicht krijgt. 

 

 

Dat je bewuster wordt van wat er écht voor je ligt en de keuzes die daarbij horen. Het zorgt er voor dat je helikopterview leert kijken zodat je je obstakels kan zien in de context van je grote doel. Een blik van bovenaf geeft je een ander perspectief. Perspectief dat mogelijkheden laat zien. 

 

 

Als je onder aan een berg staat en je kijkt naar boven naar de piek, waar je naartoe wilt, dan zie je vaak geen pad. Als je jezelf boven op de berg zet dan zie je ineens allerlei verschillende mogelijkheden naar boven en kun je kiezen tussen alle opties die je hebt. 

 

 

Ook vertragen in de vorm van rust is belangrijk. Hoe beter je mind uitgerust is hoe beter je overzicht kan houden. Is je brein vermoeid door stress, veel druk, crisismanagement of gebrek aan slaap dan functioneert je mind veel minder goed en verlies je snel je helicopterview. 

 

 

Vertragen kan ook in de vorm van de druk verlagen en bezig te zijn met dingen die je energie geven. Zorg in ieder geval dat je genoeg ruimte in je hoofd houdt om overview te houden. Als je teveel programma’s op je computer draait dan lopen alle programma’s vast en crashed je systeem. Dus ga verstandig om met je werkgeheugen en rust regelmatig goed uit om te re-starten en te defragmenteren.

 

 

Vertragen en focussen voor mentale veerkracht

Emoties

Het is een natuurlijk iets om angst te voelen. Maar angst voelen en je door angst laten leiden zijn twee verschillende dingen. Angst is een oerdrift die ingebouwd zit in je mentale systeem en is er om te voorkomen dat je dood gaat of dat je pijn ervaart. Dat is handig als je in je rieten rokje door de jungle rent met een dinosaurus achter je aan. Maar in de maatschappij waar we vandaag leven is angst nog steeds aanwezig, alleen is dit mechanisme nu afgestemd op andere dingen. 

 

Veel mensen ervaren angst als ze niet genoeg likes krijgen op een foto, want misschien horen ze er niet meer bij. Of wellicht heeft je baas zijn ontevredenheid geuit over je werk en ineens ervaar je zoveel angst dat je in een burn-out terecht komt. Heel handig dat angst-ding in je hoofd maar vaak een beetje misplaatst. Ons intelligente brein kan namelijk zo’n enorme verhalen creëren in ons hoofd dat alles op hol gaat, zonder dat eigenlijk iets ernstigs aan de hand is.

 

Emoties zijn er om je ergens van bewust te maken, beetje zoals een verkeersbord dat zegt dat je maar 50 mag of dat je moet stoppen voor de witte streep. Maar veelal runnen emoties samen met de rest van je hersenen en al je overtuigingen, je leven voor je.

 

Maar je bent NIET je emoties. Je ERVAART emoties, zoals je verkeersborden ervaart. Dat wil zeggen dat je dus ook niet altijd naar ze hoeft te luisteren. Ons slimme brein heeft namelijk ook de capaciteit (mits je hem goed gebruikt) om emoties af te wegen en ze te negeren. 

 

Op veel plekken doe je dat waarschijnlijk al, anders sloeg je waarschijnlijk dagelijks wel iemand op zijn bek of at je de hele dag door alleen maar alles wat je lekker vindt (misschien doe je dat ook wel trouwens). Kinderen doen dat ook. Die hebben die capaciteit helaas (nog) niet.

 

Daarom plassen ze in bed. En dieren, die kunnen dat ook niet, daarom rennen ze achter hun eigen staart aan. Zij zijn allebei één met hun emoties. Dus ben een volwassen persoon, vertraag hard genoeg om je emoties te ervaren zodat jij er bewust een betekenis aan kan geven, waarna je vervolgens zelf kunt bepalen of je deze verdere ruimte wilt geven of niet.  

 

Dus zorgen maken is een extreem energielek en heeft geen enkele functie behalve dat het je focus weghaalt bij de dingen die er toe doen. En dat zijn de dingen die jij kan bijdragen. Dus focus je op wat voor je ligt en wat jij kunt veranderen en laat het vervolgens los. Tijd zal het leren en HET IS WAT HET IS. 

 
De invloed van emoties op je mentaliteit

Omdenken

Waar je je op focust is waar je naar toe gaat. Law of attraction noemen ze het ook wel. De wet van aantrekking is een universeel principe dat stelt dat je in je leven alles aantrekt waar je je op focust. Waar je ook je energie en aandacht aan geeft, dat komt bij je terug. Wanneer je je focust op de overvloed aan goede dingen in je leven, trek je automatisch meer positieve dingen aan in je leven. Ik geloof niet zo dat het universum je dingen geeft maar dat je gewoon uitkomt waar je je TomTom op ingesteld hebt. 

 

Focus je op blauwe auto’s dan zie je ineens overal blauwe auto’s rijden. Ligt je focus op problemen dan zie je ineens overal problemen. Ligt je focus op oplossingen dan zie je ineens overal oplossingen. Dus ben je een klager en verzuip je dagelijks in je eigen ellende dan kun je er bijna vanuit gaan dat je nog meer ellende krijgt om in te verzuipen. 

 

Van trainen en gezond eten krijg je een beter lijf maar wat denk je wat er gebeurt als je hersenen gaat trainen voor meer geluk? Juist, dan wordt je gelukkig mens. Het is handig om te weten dat onze hersenen in de basis altijd op een bepaalde manier functioneren. Wij handelen bijna altijd vanuit een bepaalde gedachte. Die gedachte leidt weer tot een bepaald gevoel en dat gevoel leidt weer tot bepaald gedrag. 

 

Tussen hoe een situatie voor je verschijnt en het gevoel wat je er van krijgt, zitten altijd bepaalde gedachtes. Je merkt dat vaak niet omdat ons denken echt verschrikkelijk snel en vaak onbewust gebeurt. Daarom geef jij als je geliefde weer eens de glazen verkeerd om in de kast heeft gezet, hem of haar weer een uitbrander hierover en lijkt het erop dat daar tussenin niets is gebeurd. 

 

Alsof je van situatie (glas verkeerd om) naar gedrag ging (je verpest mijn hele leven). Als je dan terug gaat kijken naar wat je nu precies voelde dan kom je er vaak achter dat er nog meer gevoel tussen zit zoals irritatie (want je hebt al 5x gevraagd om de glazen normaal in de kast te zetten) of teleurstelling (want je had een verwachting dat het nu ging veranderingen).

 

Dus je gedrag wordt altijd gedreven door je gevoel, maar daarvóór nog door je gedachtes. De manier waar op je denkt bepaalt hoe gelukkig je bent. Dit is belangrijk om te weten want dit is de enige manier hoe je dit soort dingen structureel wilt oplossen bij jezelf, zoals een bepaald gevoel (korte lontje) of je gedrag (vaak ‘ja’ zeggen) of je denken (minder negatieve zelfpraat). Het speelt zich allemaal intern af dus je zal het ook intern moeten oplossen. 

 

Het is belangrijk om te begrijpen dat gebeurtenissen op zich niet bepalend zijn voor je gevoel. Het is jouw manier van denken die een (neutrale) gebeurtenis een beladen gevoel geven. Jouw gedachten geven een bepaald effect, omdat jij met je gedachte een bepaalde waarde geeft aan een situatie. 

 

De gedachte: “Sportscholen zijn dicht door die kut overheid, daar gaan mijn doelstellingen weer.” Geven een dichte sportschool een negatieve lading en jou een enorm klote gevoel en beïnvloeden je gedrag in de richting van passiviteit en klagen.

 

De gedachte:  “Ik ben gezond en dit is juist de kans om aan mijzelf te laten zien dat omstandigheden MIJ niet tegenhouden” Zorgt dat je een positieve drive krijgt om door te pakken. 

 

Het is uiteindelijk maar net hoe je tegen jezelf praat. Dus start met tegen jezelf te praten hoe je tegen een vriend zou praten die je moet motiveren. Jij kan dus, als je hard genoeg vertraagt, bewuster worden van de gedachtes die je emoties, je gedrag en uiteindelijk ook weer je gedachtes drijven. Iets met een andere “pragmatische” bril. 

 

Verantwoordelijkheid

Deze is belangrijk om erin te trainen. Écht volledige verantwoordelijkheid nemen op alles wat invloed op jouw heeft geeft je ultieme controle over je leven. Wij mensen hebben allemaal een ego (de een wat groter dan de ander) en dat ego vind het belangrijk dat we er goed uit zien tegenover anderen. Dat resulteert heel vaak in het feit dat mensen de verantwoordelijkheid buiten zichzelf leggen. 


Als voorbeeld: “Ik ben 10kg aangekomen want de sportscholen moesten dicht in de lockdown.” 


Dit is een hele mooie illustratie van hoe iemand de verantwoordelijkheid buiten zichzelf legt. Wat je dan doet is eigenlijk de complete controle in de handen van de omstandigheden te leggen. Want wat kun je eraan veranderen als het buiten jezelf ligt? Precies, niks! Maar dan zie je er gelukkig wel goed uit. 


Dat jezelf te lui was om je training door te pakken thuis en te gierig was om €100 te betalen voor een paar goeie elastieken, én je het te druk had met allerlei shit eten in de hoop dat je er blij van werd, dat vergeten mensen vaak erbij te benoemen. Dat is namelijk het gedeelte waar je verantwoordelijkheid kan pakken. Je leeft óf in de wereld van omstandigheden óf in de wereld die je zelf creëert. Je bent of eigenaar van ALLE omstandigheden óf je bent slachtoffer. De keuze is aan jou.  

 

Purpose & Levenslust

Een van de principes die mij dagelijks uit bed krijgt is purpose. Vrij vertaalt van Engels naar Nederlands staat dit voor “doeleinde”. Een mens heeft een doel nodig in zijn leven, iets om naar toe te bewegen. Iets waar je je focus op kunt instellen of waar je je Tom Tom naar toe kan verwijzen. Anders voelt het alsof je in je auto aan het rijden bent en eindeloos rondjes over de rotonde blijft maken. Doelen geven namelijk levenslust. En als je geen doel hebt kun je ook niet raak schieten.

 

Kun je je nog herinneren dat je een bepaald nieuw doel had, trainen naar een wedstrijd toe of je bruiloft? Of de laatste week richting pakjesavond? Kun je je nog herinneren hoeveel energie dat gaf? Dat is levenslust. Een mens heeft levenslust nodig. Dat kan in de vorm van een gezin, of carrière, opleiding, qua hobby’s of qua persoonlijke ontwikkeling of welke vorm dan ook.

 

Maslow waarschuwde ons “If you deliberately plan to be less than you are capable of being, then I warn you that you’ll be deeply unhappy for the rest of your life.” 

 

Ik heb jaren geleden mijn doel gevonden. Mijn doel is mijn bedrijf en zoveel mogelijk mensenharten te raken met mijn werk. Levens veranderen. Mensen empoweren. Dit inspireert mij iedere dag om met gemak soms 14u achter elkaar te werken zonder moe te raken. 

 

Don’t get me wrong, ik wil niet zeggen dat je workaholic moet worden, maar als jouw doel in dit leven iedere fucking dag is dat je het einde van die dag moet halen, dan garandeer ik je dat nooit enkele levenslust zult ervaren. En dat energie jou dus ook nooit vooruit zal stuwen. Zorg voor een duidelijke purpose in je leven. 

 

Wat wil jij achter laten? Een doorgezakte sofa en een grote stapel lege pizzadozen? Jij wilt toch ook dat mensen wanneer jij er strakjes niet meer bent geweldige verhalen over je vertellen? 

 

Ga dan eens bij jezelf te raden waarom jij op deze planeet bent. En niet omdat het universum dat voorbestemd heeft voor je, maar omdat jij daar zelf voor gekozen hebt, waar wil JIJ het verschil maken? Want échte purpose zorgt er voor dat je ‘s morgens als een raket je nest uit vliegt nog vóór dat je wekker voor de eerste keer gaat. 

 

Purpose vinden helpt je bij het bereiken van je doelen

Keuzes maken

De meeste problemen zijn beslissingen die zich vermomd hebben als problemen. De meeste mensen denken dat ze problemen opgelost krijgen door er over te praten of erover na te denken. Problemen lost je op door keuzes te maken. Keuzes die je vaak verzaakt om te nemen omdat je bang bent dat iets niet gaat zoal je dat wilt. In keuzes zit kracht verborgen. Veel mensen denken dat het andersom is. 

 

Dat je krachtig moet zijn om keuzes te maken. Maar juist door keuzes te maken wordt je krachtig. Kracht zin in de keuze, niet in de persoon. Probeer het maar eens. Het oneindig herkauwen van gedachtes en wikken en wegen levert je helemaal niets op. Veel mensen blijven hangen in “ik weet niet hoe” maar waar ze eigenlijk in blijven hangen is het nemen van de beslissing. 

 

Het maken van een beslissing is magisch, want je hoeft namelijk niet van te voren te weten hoe. Als je de beslissing neemt om het te doen dan komen de kennis en vaardigheden vanzelf naar je toe. Lees het stukje bij “omdenken” nog maar eens als je bent vergeten hoe je mind werkt. 

 

Maar keuzes maken vereist moed. En je zal aan jezelf moeten laten zien dat ook jij een besluitvaardig persoon kan zijn. Dat het beëindigen van een relatie, terwijl je oneindig verstrengeld zit financieel, emotioneel, materieel, zonder dat je weet hoe, je zo ontzettend veel kracht oplevert waarna de rest vanzelf op zijn plek valt. 

 

Of dat je besluit om te gaan af te vallen maar je geen idee hebt hoe, dan heb je binnen 3 minuten een oplossing gevonden. Want je moet. En dan ga je knopen kennis en skills vergaren en regel je ineens wat je al die tijd verzaakt hebt om te doen. 

 

Je hoeft niet van te voren te weten hoe alle 20 stappen moeten lopen. Zelfs niet de eerste perfecte stap. Focus gewoon op de eerste stap, als je die zet wordt het pad voor stap 2 vanzelf helder. Als je die zet dan verschijnt ook de weg naar stap 3, stap 4 en de rest ook. 

 
Keuzestress bij het maken van belangrijke beslissingen

Perspectief

En de laatste maar zeker niet de minste is perspectief. Heb je dat ook wel eens dat je in de file staat naar je werk en dat je je kapot loopt te ergeren omdat je te laat komt bij je vergadering? Echt irritant. Of dat je vlucht vertraging heeft door een technisch mankement? Echt belachelijk toch?!  

 

We klagen en zeuren wat af. Maar eigenlijk zijn we gewoon verwende rotkinderen. We leven in enorme luxe. Mensen staat compleet verontwaardigd in hun dikke Mercedes met Dolby Surround system in de file. Ben verdomme blij dat je een auto hebt om mee in de file te staan! 

 

Of ben blij dat er mensen zijn die er voor zorgen dat je vliegtuig gecontroleerd word op mankementen, zodat je niet uit de lucht valt onderweg naar je all-in-resort ergens in een palmbomenparadijs. Het enige wat we zouden moeten doen is een beetje dankbaar zijn voor wat we hebben. Dat geeft al een zoveel groter gevoel van geluk. 

 

Besef eens wat onze opa’s en oma’s mee hebben gemaakt rond de 2de wereld oorlog of wat andere mensen op de wereld vandaag de dag nog steeds doormaken. Je mag van geluk prijzen dat de enige zorgen die jij hebt zijn dat je misschien 1 of 2 maandjes met elastieken moet trainen in de garage. Terwijl mensen in kartonnen dozen wonen en nog nooit hebben kunnen trainen omdat ze bezig zijn met overleven. 

 

We zijn dingen zo vanzelfsprekend gaan vinden dat we nergens meer waarde aan hechten. Onze gedachtes zijn zo ontzettend krachtig. Ze kunnen een kettingreactie aan emoties veroorzaken. Af en toe verliezen we een beetje de realiteit uit het oog. Je kan echt kiezen welke bril je op hebt. En als je soms die negatieve bril op hebt, geen probleem. Je kunt het gewoon weer omwisselen voor een positieve. 

 

Ga in ieder geval niet mee doen met de klaagwedstrijd waar de meeste andere mensen op vandaag inzitten. Want de een is nog zieliger dan de ander. Focus je op de dingen waar je dankbaar voor bent en je zult versteld staan hoe leuk je leven in een keer weer voor je verschijnt. Want als je leert dankbaar te zijn voor alles wat je hebt, zelfs de kleine dingen, dan krijg je een heel ander perspectief. 

 

Nou, dit zijn de vuistregels die ik dagelijks streef te implementeren in mijn leven en ze zijn alles toepasbaar. Het heeft me jaren gekost om hier mijn weg in te vinden maar dit zorgt ervoor zelfs dat nu mijn bedrijf vrijwel dicht moet, ik kan vertrouwen op mezelf en mijn crew dat het goed komt. Als ik echt helemaal eerlijk ben geniet ik stiekem wel een beetje van obstakels ombouwen naar springplanken. 😍

 

Je hebt het tot het einde van deze lap tekst gered. Ik hoop dat je er iets aan hebt. 

 

Reacties op dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *